Szare masy społeczeństwa są zwykle znacznie bardziej prymitywne niż sobie wyobrażamy. Propaganda zatem musi być przede wszystkim prosta i powtarzana wielokrotnie. Na dalsza metę ten tylko osiągnie podstawowe rezultaty w oddziaływaniu na opinię publiczną, kto potrafi sprowadzić problemy do najprostszej postaci, i kto ma odwagę, żeby zawsze powtarzać je w uproszczonej formie, pomimo sprzeciwu intelektualistów.
Grupa badawcza Stanforda reklamowała uczestników badania nad zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnymi. Szukali pacjentów terapeutycznych, u których zdiagnozowano to zaburzenie. Reakcja była satysfakcjonująca: dostali 3000 odpowiedzi w ciągu trzech dni od ogłoszenia reklamy. Wszystkie od tej samej osoby.
Człowiek żyje w świecie idei. Każdy fenomen jest tak złożony, że człowiek nie jest w stanie zrozumieć go w całości. Wyodrębnia więc pewne cechy danego zjawiska tworząc nową ideę, a potem przedstawia ideę jakimś symbolem, słowem lub symbolem matematycznym. Ludzkie działania są niemal całkowicie reakcją na symbole. Kiedy myślimy, pozwalamy symbolom działać na inne symbole w pewien ustalony sposób – zgodnie z zasadami logiki lub matematyki. Jeśli symbole zostały wyodrębnione tak, że pod względem budowy są podobne do fenomenu, który reprezentują i jeśli działania na symbolach są podobne do budowy i porządku działań tego fenomenu w rzeczywistym świecie, jesteśmy psychicznie zdrowi. Jeśli nasze logiczno-matematyczne lub słowne symbole zostały źle dobrane, nie jesteśmy psychicznie zdrowi.
Zbyt wiele zdrowego umysłu może być szaleństwem, a największym szaleństwem ze wszystkich jest widzieć życie takim, jakim jest, a nie takim, jakim powinno być.